لقاح مصنوعی از دیدگاه حقوقی (قسمت سوم)
سپتامبر 25, 2016وضعيت حقوقی كودك آزمايشگاهی ( بخش اول )
اکتبر 2, 2016بروز رسانی 1402/02/14
بررسی حقوق زن در اسلام
نقد و بررسی برخی از حقوق سیاسی و اجتماعی زن در اسلام
انسان از گذشته هاى دور تا به امروز در پى شناسایى حقوق خویش و در جهت تأمین و تضمین آن، همواره قربانى داده است. پرداخت هزینه هاى سنگین در این راه به تدریج جامعه بشرى را به سوى تنظیم و تدوین حقوق بشر هدایت نمود. اعلامیه هاى حقوق كه سابقه تدوین برخى از آنها به قرن ها قبل بازمى گردد نمونه اى از تلاش انسان در این راستا مى باشد.
سایت وکیل خانواده در مورد حقوق زن از دیدگاه اسلام توضیح می دهد :
انسان همان موجودی است كه آفرینش وى در زیباترین شكل ممكن صورت پذیرفته و خداوند خود را نسبت به چنین آفرینشى تحسین نموده، وبرهمین اساس جایگاه شایسته و والای او را موردتاكیدقراردادهاست:
(و لَقَد كرّمنا بَنى آدَمَ وَ حَملناهُم فى البرّ و البحر و رزقناهم من الطيّبات و فضّلناهم على كثيرٍ ممّن خلقنا تفضيلاً )
بنابراین تنها انسان است كه تاج كرامت بر سر او نهاده شده، برترى او در جهان به روشنى اعلام گردیده و آنچه در آسمان و زمین است با اراده خداوندى در قبضه وى (انسان) قرار گرفتهاست.
در این نگرش الهى بر خلقت انسان كه سه محور آفرینش ویژه، جایگاه ویژه و اقتدار ویژه این موجود مورد توجه قرار مىگیرد، برخوردارى از حقوق ویژه نیز امرى طبیعى بوده به گونهاى كه بدون آن، ویژگیهاى سه گانه فوق معنا و مفهومى نخواهند داشت.
به تعبیر دقیق تر، رابطه مستقیمى میان گستره توانایی ها و استعداد انسان با گستره و دامنه حقوق وى وجود دارد.
به هر میزانى كه استعداد خدادادى این موجود بیشتر باشد دامنه استحقاق او نیز گسترده تر خواهد بود.
تفویض وکالت طلاق به زوجه
به حكم آيه شريفه «يا ايّها النّاس انّا خلقناكُم من ذكرٍ و انثى و جَعَلناكُم شعوباً و قبائل لتعارفوا انّ اكرمَكم عند اللَّهِ اَتقاكم » جنسيت هرگز ملاك برترى و امتياز نبوده بلكه امتياز انسان چه زن و چه مرد بر اساس تقوا است.
زن و مرد گرچه از دو جنس متفاوتند اما از نظر انسانيت با هم برابرند:
«يا ايها النّاس اتقّوا ربّكم الذى خَلَقَكُم من نفسٍ واحدةٍ و خلق منها زوجها …؛»
برابرى زن با مرد در اصل هويت انسانى، دليل برابرى آنان در ساير زمينههاى زندگى است از قبيل برابرى در كسب علم و دانش، برابرى در استقلال عمل و آزادى انتخاب، برابرى در اموراقتصادى وبرابرى درمجازاتها نظيرسرقت اين نمونه ها نشانگر آن است كه زن و مرد در حيثيت و حقوق انسانى با يكديگر برابرند. نكتهاى كه لازم است مورد توجه قرار گيرد فرق ميان تساوى و تشابه حقوق است.
تفاوتهاى فراوان زن و مرد از لحاظ جسمى ، روانى و احساسى سبب گرديده است، اسلام كه بر پايه فطرت انسانى ، حقوق خويش را وضع نموده است با عنايت به اين تفاوتها، حقوقى براى زن و حقوقى براى مرد قائل شود كه سرجمع آن برابرى و تساوى ميان آنان و نفى تبعيض جنسى است.
وکیل دعاوی خانواده در ادامه بیان می کند:
به تعبیر شهید مطهرى: «آنچه میان طرفداران حقوق اسلامى از یك طرف و طرفداران پیروى از سیستمهاى غربى از طرف دیگر مطرح است مسأله وحدت و تشابه حقوق زن و مرد است نه تساوى حقوق آنها.
كلمه «تساوى حقوق» یك مارك تقلبى است كه مقلّدان غرب بر روى این رهآورد غربى چسبانیدهاند … در نهضت عجولانهاى كه در كمتر از یك قرن اخیر به نام زن و براى زن در اروپا صورت گرفت، زن كم و بیش حقوقى مشابه با مرد پیدا كرد؛
اما با توجه به وضع طبیعى و احتیاجات جسمى و روحى زن، هرگز حقوق مساوى با مرد پیدا نكرد، زیرا زن اگر بخواهد حقوق مساوى حقوق مرد و سعادتى مساوى سعادت مرد پیدا كند راه منحصرش این است كه مشابهت حقوقى را از میان بردارد.
براى مرد حقوقى متناسب با مرد و براىزن حقوقى متناسب با خودش قائل شود.»
برای مشاوره با وکیل طلاق ، با سایت وکیل خانواده در ارتباط باشید .
علت تفاوتهاى حقوقى در امورى نظیر ارث، طلاق
تعدد زوجات، ولایت، شهادت، قضاوت و امورى از این قبیل را باید در تفاوتهاى وجودى میان این دو جست و جو نمود.
با توجه به مطالب مذکور در این مقاله سعی شده است تا مطالبی در خصوص وضعیت زنان در طول تاریخ و تفاوتهای زنان و مردان در گذشته و حال و همچنین مطالبی پیرامون حقوق زنان از منظر فقهی و حقوقی و در قسمتی دیگر از زاویه اجتماعی و … ارائه شود.